?NZL kiest voor doortocht met twee tunnels onder onze woonkernen
? Gisteren brachten Ministers Peeters en Demir duidelijkheid over de vraag die Houthalen-Helchteren al decennia bezighoudt. Het definitieve voorkeurstraject voor de Noord-Zuid-verbinding is gekend. Geen Oostelijke Omleiding, wel een dubbele ondertunneling onder de centra van Houthalen en Helchteren.
? Traject Ay – zoals De Werkvennootschap het alternatief benoemt – moet zorgen voor een vlotte verbinding tussen Hasselt en Noord-Limburg. Met een vrijgemaakt budget van om en bij de 835 miljoen euro wordt de Noord-Zuid-verbinding één van de grootste infrastructuurwerken in Vlaanderen.
? Concreet komt er in het centrum van Houthalen een ondertunneling met twee rijvakken in beide richtingen voor doorgaand verkeer. Komende vanuit Hasselt zal de ingang van de tunnel in Houthalen zich bevinden ter hoogte van de Koolmijnlaan. Ter hoogte van de Herebaan is er de mogelijkheid om in te voegen in de tunnels in beide richtingen.
? De tunnel onder het centrum van Helchteren bevat 1 rijvak voor iedere richting. Deze tunnel zal men vanuit Noord-Limburg ter hoogte van de Kievitwijk kunnen binnenrijden. In het centrum van Helchteren is er geen mogelijkheid om vanop de Kazernelaan in te voegen in de tunnel. Dit zal zorgen voor een verkeersarmer en leefbaarder centrum in Helchteren.
? Ook de natuur ter hoogte van de Mangelbeekvallei en Molenheide wordt optimaal beschermd door de implementatie van twee eco-passages , een fietsbrug en er worden kansen gecreëerd voor pleinen, veel groen en fijnmazige voet- en fietspaden.
? Weliswaar zullen deze werken een grondige impact hebben op de directe omgeving. Zowel in Houthalen als in Helchteren zullen er na deze aanpassingen volledig anders uitzien. Zo’n 150 woningen, handelsruimtes en percelen, vooral langs de Oostkant van de Grote Baan, moeten wijken voor de aanleg van het project. Dit treft vele inwoners en ondernemers.
? De gemeente maakt van dit pijnpunt haar prioriteit en neemt hierover snel contact met de getroffen partijen. Zij ontvangen vandaag en morgen al een verduidelijkende brief. Er wordt benadrukt dat er een correct aankoopbeleid zal gehanteerd en voorlopig nog geen onteigeningsbeleid. Alle getroffen bewoners en handelaars zullen voor een persoonlijk gesprek worden uitgenodigd en er zal een trajectbegeleider worden aangesteld door de hogere overheid op onze vraag.
? Na de adviesronde en het openbaar onderzoek volgt er vermoedelijk in april 2022 een definitieve goedkeuring van het voorkeurstraject vanuit de Vlaamse regering, zodat de effectieve werken in 2026 kunnen aanvangen en we in 2029 een afgewerkte Noord-Zuid-verbinding na meer dan 50 jaar mogen zien.
? Volg de komende dagen zeker de info op noorzuidlimburg.be of stel je vragen via info@noordzuidlimburg.be