WAT VERANDERT ER IN DE ZONE VAN LOMMEL, PELT EN HECHTEL-EKSEL?
Het voorkeursalternatief voor Noord-Zuid Limburg is bekend. Wat betekent dat alternatief nu voor jou? We lichten hieronder de veranderingen toe die jij kan verwachten in de noordelijke zone van het projectgebied: de gemeenten Lommel, Pelt en Hechtel-Eksel. Ben je op zoek naar meer informatie over het voorkeursalternatief in zijn geheel? Klik dan hier.
SNELLE, ELEKTRISCHE TRAMBUS MET EIGEN BEDDING LANGS N74
Van Noord-Limburg tot Helchteren-Noord zal de HOV-bedding parallel liggen aan de N74. Op dit stuk zal de trambus met een hogere snelheid rijden. Het gaat om een frequentie van twee per uur per richting. In het noorden van de provincie wordt gekozen voor een afbuiging richting het nieuwe mobiliteitsknooppunt Noord-Limburg aan het Mariaziekenhuis in Pelt. Het station van Overpelt verhuist 800 m naar het westen om deel te gaan uitmaken van dit nieuwe knooppunt.
Op de Kempische as (N71) in oost-westrichting zal een sterk ondersteunend netwerk van openbaar vervoer en fietsverbindingen uitgebouwd worden om het knooppunt te voeden met reizigers vanuit de verschillende attractiepolen in de regio (Kristalpark, centrum Lommel, Campus Noord, Nolimpark, centra Overpelt en Neerpelt). Hetzelfde geldt voor de Kamper- en Peerderbaan (N73) vanuit Leopoldsburg en Peer naar de halteplaats Hechtel aan de Prijzenklopper. Dit zal verder opgenomen en uitgewerkt worden in overleg met de betrokken gemeenten en de vervoerregio Limburg (team MOW). Er komen een aantal Park and Ride haltes o.a. in Hechtel Eksel en Knooppunt Noord Limburg waar je je auto kan parkeren, om vervolgens met het openbaar vervoer verder te reizen.
Meer weten over de eigenschappen van een trambus? Klik dan hier.